Feb 16, 2011

MERTUA vs MENANTU (Khas untuk Perempuan)



Kadang-kadang kita ade jgk dengar citer pasal mertua dengan menantu ni,yang baik Alhamdulillah..yang xbaik sampai xboleh berjumpa tu parah..kalo boleh kita nak r rumahtangga yangdibina tu bahagia bersama restu dari keluarga. Sebelum kawen bukan main lagi malu-malu,rajin ke dapur tapi pas dah dapat anak dia lain plak jadi..no no no!!! ni ade beberapa tips yang mak kita turunkan kat kita,yelah kita belum kawen so kena r ade ilmu sikit..

  • Sayangi,hormati dan layan mak ayah mertua seperti mak ayah sendiri. Jangan beza-bezakan.
  • Belajar mengenali mertua. Cuba selidik sendiri,tanye dengan suami pe yang mertua kita suka dan yang xsuka jangan pi rajinkan badan tu buat. Kena sentiasa beringat,kita bukan kahwin dengan suami je tapi dengan keluarganya sekali.so kita kenala belajar mengenali terutama mertua kita.
  • Jangan berkira dengan mak ayah mertua. Samada dirumah sendiri mahupun dirumah mertua. Ni bila dieorang datang umah suami isteri sanggup gaduh sebab xnak layan r,sebab duit r,macam-macam benda timbul. No baby no!! bila pegi umah mertua plak bawak-bawaklah buah tangan. Pastu pegi r ke dapur tengok apa yang kurang,yang da abis then pegi beli. Xrugipun berbakti dengan mertua ni,xberkurangpn rezeki kita malah nanti bertambah-tambah.
  • Buat – buat bodoh. Contohnya memasak,banyakkan bertanya pada mak mertua nak masak ni mcm mana yang suami suka,pe rahsia masakan mak mertua. Walaupun ade jugak ilmu yang mak sendiri turunkan tapi xsalah bertanya sebab mak mertua lagi tau pe yang suami kita suka. Tapi janganla asyik bertanya benda yang sama @ benda-benda basic ni. Kang mertuapun hangin.
  • Kurangkan bercakap lebihkan bekerja. Walaupun kita ni kadang-kadang terasa macam nak curi tulang jugak tapi bila pegi umah mertua tu kena r lebih bekerja. Terutama kalo kita menantu baru 2 kita sorang je menantu perempuan. Ha,bahaya ni. Bila tengok ipar duai bersembang macam best gila kitapun terasa nak joinkan? Tapi kena ingat,status kita menantu pandai-pandailah menolong mertua kat dapur. Jangan duk sibuk berborak,pinggan mangkukpn xleh nak angkat. Patutnya dah ada menantu boleh membantu tapi menambah beban mertua plak.ape kes??
  •  Jangan berat sebelah.Kalo duduk dekat,selalu-selalu r menjenguk mak ayah dan mertua. Janganlah kalo duk dekat dengan mak ayah sendiri asyik-asyik balik umah  parent kita je,raya nak raya umah parent kita je memang masak r. takpun asyik balik umah mertua je,sampai mak ayah kita rasa terabai sejak kita kawen..xbaik tau!! Kenala adil,kita berkahwin sebab nak kembangkan family kita bukan jauhkan diri dari family. Kalo da mggu ni balik umah family kita,mggu depan balik umah mertua plak.kalo xdapat balik,telefon r tanye kabar takpun kalo rajin tulis surat..hehehehe..

Banyak sebenarnya cara tuk ambil hati mertua ni. Pokoknya nak dengan xnak je. Kita xmampu paksa mertua sayangkan kita walaupun kadang-kadang da banyak da berbakti pada mertua nit p jang penah penat dan putus asa untuk mengambil hati mereka. Bak kata mak kita, setiap menantu tetap ade kebaikan yang berbeza dengan menantu yang lain. Tapi tu tak bermakna yang mertua beza – bezakan menantu. Restu mak ayah dan mertua adalah antara perkara yang amat penting dalam hidup berumahtangga.. THANKS TO MY MUM…

U all,SELAMAT BERAMAL..

No comments:

Post a Comment